MTB 7130+

Verdens bedste MTB klub

torsdag den 24. juli 2014

5.Etape Craft BIKE Transalp 2014 -Thats real mountaibiking !

5.Etape Craft BIKE Transalp 2014

Sarntal til Kaltern
67 km 2785 Højdemeter

Som om de andre etaper ikke var "real mountainbiling ", for det var de ,men den her etape
var altså helt fantastisk på især første halvdel. Jeg fik heldigvis optaget alt det vigtigste og det må da blive en af  da en af de bedste film jeg har lavet. Det bliver bare forbandet svært at klippe i den.
Men jeg håber optagelserne blev gode og til jeg får tid til at sidde og nørde med det.

Den lille bjergby Sarntal var alle åbenbart ude at heppe os afsted.Der var ihvertfald forrygende opbakning.Vejret var overskyet og 20-25 grader. Perfekt cykelvejr !

Det var lige på og hårdt vi skulle køre fra 1000 meters højde op i 2000 meters højde på ca 10-11  km (ca 9-10 % stigning)
Det var en jævn stigning uden det blev altfor stejl - Alpe d´Huez er godt nok 8,5 % men i det her løb er det ikke slemt. Det er ihvertfald fint for mig når det er under 10-12 %, når vi kommer over 12 % stigning er det Thomas der presser .De 8 kg, han er lettere end mig har Newton altså lavet regler for hvordan det fungerer. Og de virker i praksis. Men når vi kører på det flade og de mindre kraftige stigninger er det mere mit land. Så her til morgen da vi kørte op igennem feltet (som vi plejer)og sagde god tur til ML,Sine og Nordic Ladies gik det egentlig ganske godt. Thomas prustede en del ( nærmest småklagede sig ) Det var faktisk dejligt at høre for en gangs skyld :), Det gik forbavsende hurtigt op til trægrænsen og vi var igen oppe hvor køerne gik og det sidste stykke op var i det åbne landskab med køer og singletrail op til toppen. Man kunne se den lange række af ryttere hele vejen op.
Det så fedt ud,men alle var nød til at køre samme hastighed det sidste stykke op ,da der kun var det smalle spor.
Der ville normalt være en panoramaudsigt af den anden verden ,men desværre ikke idag.
Vi var nærmere cyklet op i en sky .så man kunne ikke se vildt langt. Oppe på toppen er det sådan et heksested med en masse små stabler af sen som ser meget spektakulært ud.

Nedkørsel på 1800 højdemeter

Så skulle vi ifølge roadbook køre 1800 højdemeter ned på ca 18 km !
Det har jeg alligevel aldrig prøvet før. Der var lovet downhillpartier mm.
Først kørte vi på singletrails ned mellem køerne .2 gange gik der en alpeko ud foran mig på sporet.
Det var på en eller anden måde fedt og den var altså ligeglad med at vi kom drønende der.
Inden træerne begyndte kom der et lang downhillagtigt parti på store klippestykker der var smurt ind i vand og mudder.Det var virkelig sjovt og spændende at køre.Heldigvis var det bredt så  man kunne overhale dem der trak eller kørte langsommere.
Efter det en del klippe og mudrede stykker . Senere bare klippe -rødder mm.
Herefter vár det bare en fed blanding af grusveje,skovveje,singletrails,asfaltcykelstier i en fed fed variation.
 Der var var bare fart på og det var sjovt.
Eneste minus var at enkelte steder hvor det var svært og teknisk (det er det nogen af os kan lide og glæder os til),så var der nogle der ikke turde køre det og det forårsagede at alle var nød til at trække.Det var ikke alle steder at begge dele kunne lade sig gøre. Lidt ærgerligt .Men når der nu var så overvældende meget af det hele måtte man bare leve med det .
Afslutningen var en Endurochallenge og den var forrygende ,men i sidste halvdel blev den spoleret af folk der trak.

Her er filmen fra mit Go Pro af nedkørslen på 18 km og 1800 højdemeter

18 km nedkørsel

Nede i dalen kørte vi på cykelstier hen til næste bjerg som var lidt mere stejlt .Her var det igen 1000 højdemeter op med 11 % gennemsnitlig stigning.
På toppen gik det op og ned i en blanding af spor -grusveje + 2 rigtig nasty vandrestier hvor man skulle trække og slæbe sin cykel.Det var p.... hårdt da det var i kravle-klatrestil med cykel ind imellem. Herefter var der 20 km hovedsagelig nedkørsel med blandet grus og singletrails ,som til forvekling lignede danske singletrail i skove når de er allerbedst.

De andre danskere i vores klasse mødte vi igen i et vanddepot 10 km før mål.Jeg var lige væltet på nogle rødder og stod og fiksede noget med kæden ,da de kom forbi. Nå for pokker ,det  gik ikke så vi hjernede efter og kørte forbi og kom i mål 4 minutter før trods vi kørte lidt forkert.
Lidt drengerøv bliver man nød til at være .

Fed stemning i målområdet og de 2 seje tøser ML og Sine kom i i fin stil

Vi kom i mål kl 1510 efter 6 tog 6 minutter.

Her er en video fra dagens etape:

Vi bor på Genusshotel der har hele pakken med Diverse wellnessbade -pool med mere og en super restaurant så vi havde lidt wellness og super fællesmiddag .Rigtig hyggeligt.Man kommer bare bagefter med alle de ting man skal have styr på til næste dag.Men det må vi ordne imorgen tidlig.
Billedet er taget af en fuld nordmand så søde Ann er desværre ikke med på billedet

Morgendagens MTB menu hedder Kaltern til Trento 98 km og 2894 højdemeter
Der venter en nedkørsel på 30 km !! Vejret er lovende med overskyet og 15-25  grader