MTB 7130+

4.Etape Craft BIKE Transalp 2014 - FANTASTISK

4.Etape Craft BIKE Transalp 2014
73 km¨2646 højdemeter

Vejret og vejrudsigten var super ,sol og skyer ca 25 grader.
Det kunne kun blive en god dag
Ruteprofilen så lidt speciel ud. Jeg har ihvertfald aldrig før prøvet en 1800 Højdemeter stigning op til 2000 m højde. Men det er jo det vi er kommet for ,så vi glædede os til at komme igang.

Idag gik starten i blokkene med 5 minutters mellemrum fordi vi hurtigt kom til smalle spor ,så vi var først igang 920.
Det gav alligevel ½ times ventetid og løbet var først for alvor igang  og feltet spredt udved 1000 tiden.
Først skulle vi over 2 små bjerge ,pænt stejle og ned af fine spor,Rigtig fin start.

Så endte vi nede i Vinschaudalen igen og kørte på de fede cykelstier ca 20-25 km.
Det var lige noget der passede mig. Jeg har nemlig trænet en del tempokørsel på MTB her i foråret
Så jeg var lokomotiv og så drønede vi bare afsted og pulsen på 83-85 % .Vi kom godt frem i feltet der, for der var mange der kørte og nød turen i æbleplantagerne. Det gjorde vi også, bare på en anden måde :)

Depoterne

Midt i denne tempokørsel var første depot. Depoterne som der er mindst 2 af på hver etape er vi begyndt at satse på.Vi tager næsten ikke noget med selv .Men tilpasser efter hvor de ligger. Nogen synes ikke det er så godt ,men vi synes det er helt fint.
Der er peanuts,nødde/frugtmix,kager,appelsinbåde,agurker,bananer,vandmeloner,energibarer,energi gel,energidrik og vand.Hvad mere har en mountainbikerytter brug for.

Bjerget

Efter 33 km var vi fremme ved bjerget, Menuen lød på 25 km op af bjerget ca 1800 højdemeter ifølge roadbook.
Det var bare at gå i gang .Det var heldigvis meget blandet .En gang imellem singletrail,så lidt asfalt,så lidt grus.Stigningsprocenterne var også meget forskellige fra 4 % til 25 %.
På et tidspunkt på en af de rigtig stejle lagde jeg mærke til at 3-4 tråd i laveste gear gav en højdemeter på gps en.Så ved man at det er stejlt. Heldigvis var det ikke sådan hele tiden.

Toppen

Da vi omsider nåede toppen i 1950 meters højde var virkelig flot der gik en masse alpekøer  og græssede med deres bjælder der ringede konstant. Der var panorama af den anden verden hele vejen rundt. Det var virkelig fantastisk.Jeg har aldrig set det før og så lige det at man havde cyklet hele vejen derop  gjorde det ekstra fedt.
Det var nok lige præcis sådan noget vi havde drømt om at opleve mens vi cyklede i vinters eller svedte på spinningcyklen.

Oven i hatten kom der nogle super spor ala dem man sommetider har siddet og savlet over på youtube.

Vi var godt nok blevet overhalet ret tidligt af de andre danskere i vores klasse.Men trods det stoppede vi mange gange på turen og tog billeder mm. Jeg har da også fået en del optaget på Go Pro kameraet.
Danskerne må vi tage os af senere. Vi er 40 minutter foran sammenlagt så vi har lidt at give af.

Trailorgie

Det gik lidt op og ned på de  her spor og endte ud i en lang grusnedkørsel med fuld fart  ned til 1700  meters højde og så begyndte festen for alvor med singletrail og til aller sidst en Endurochallenge med tidstagning.
 I beskrivelsen af ruten brugte de ordet Trailorgie !
 Et fantastisk ord og helt nyt for mig,Men meget passende faktisk.
Det var helt fantastisk,meget teknisk svært og stejlt ,Men det kunne køres pænt hurtigt ned mellem træerne. Først et langt parti med rødder og drops.Herefter klipper og drops og til sidst lidt blandet klipper og rødder og til sidst granskov med flowstykker.
Vores tid er ikke kommet op desværre. Men bedste tid var 7 minutter (ufatteligt hurtigt) og dårligste 21 minutter. Vi har nok været et sted midt imellem.
Det føles noget længere for man er super ,super fokuseret.
Man kunne godt have kørt hurtigere for der var en del ryttere på sporet og mange tør ikke køre og trækker og andre kører langsomt.Så det er endnu en udfordring at komme forbi dem.
Asfalt de sidste 3 km ind i målet i Sarntal (Sarntheim) med et kæmpe smil på læben.

Overraskelse

Hvad pokker!! Der stod da nogle kendte ved målstregen og heppede . nemlig Jess Robert og Trine med deres 3 børn. Virkelig en overraskelse og fedt at klubmesteren himself var nede og se arrangentet.
Vejret var jo super og der er en kanonstemning i målområdet. Igen var Ann ,Stephen og Daniel der også .Det er fedt lige at have nogen at vende alle dagens begivenheder med.

Dagens hotel ligger 18 km uden for byen og er det eneste sted vi ikke bor med de andre.
Daniel og Stephen kørte os derop og kommer og henter os imorgen.
De er f..... nogen guttermænd de 2 brødre !!

Morgendagens MTB menu

Imorgen venter der da godt nok noget af en etape 67 km og 2785 højdemeter. Starten er lige på og hård.
Æd et bjerg NU !
1000 højdemeter på 10 km
Herefter forhåbentlig trailorgie He He

Her er en video fra dagens  etape: